Adviezen

Om je te helpen bij je herstel na een behandeling is het belangrijk dat je je zo goed mogelijk aan de volgende adviezen houdt. Ze zorgen ervoor dat je sneller vooruitgaat en dat je lichaam zo goed mogelijk blijft.

Download het uitgebreide document met adviezen voor zitten, staan & slapen zonder je lichaam te verpesten hier.

Weinig tijd? Lees de belangrijkste punten alvast hieronder.

Zitten

  • Zorg ervoor dat als je zit je knieën altijd lager zijn dan je bekken.
  • Vermijd het zitten op zachte, lage banken of stoelen. Als dit onvermijdelijk is, gebruik dan een (wig)kussen of een gevouwen handdoek om de positie van de knieën lager dan het bekken te houden. Wigkussens zijn te koop in de praktijk.
  • Vermijd lange periodes van zitten en sta bij voorkeur iedere 30 minuten op om even rond te lopen.
  • Nog meer weten over stoelen? Deze video is erg goed: https://www.youtube.com/watch?v=YH8QgIpGsbA

Slapen

  • Slaap altijd met je hoofd in een neutrale positie ten opzichte van je zij- of rugligging (juiste kussenhoogte) en vermijd slapen op je buik. 
  • Bekijk deze video om er zeker van te zijn dat de hoogte van je kussen goed is: https://www.youtube.com/watch?v=CehaowctNPQ

Staan

  • Vermijd het dragen van steunzolen in je schoeisel, omdat deze je lichaamsmechanica nadelig zullen veranderen en je herstel zullen verhinderen.
  • Vermijd schoeisel met voorgevormde boogsteunen, MBT of een andere schommelachtige zool.
  • Als je graag sneakers draagt, plak dan hakverhogers van stevig materiaal achterin de schoenen. Dit houdt je lichaam recht en stabiel. Hakverhogers kun je online kopen van het merk Mysole. Je kunt ze vinden onder de naam ‘special heellift’.  Voor in sneakers heb je meestal 8mm nodig, in schoenen met een minder dikke en zachte zool is 5mm vaak genoeg.
  • Schoenen met lage hakken zijn geschikt voor de meeste mensen, maar vermijd het langdurig dragen van hakken hoger dan 6 centimeter.
  • Nog meer weten over schoenen? Deze video is erg goed: https://www.youtube.com/watch?v=USPlb-tpass

Sport

  • Gebruik foam rollers niet op je ruggengraat. dit zal je ruggenwervels naar voren duwen en je herstel beïnvloeden. Foam rollers zijn voor gebruik op spieren, niet op botten.
  • Vermijd oefeningen waarbij je je rug naar achteren strekt, en squats dieper dan 90 graden. Op deze manier houd je je goede houding in stand.
  • Helaas veroorzaakt yoga altijd problemen (net als ballet en turnen). Als je je lichaam zo goed en recht mogelijk wil houden kun je dit het best vermijden.

Reacties na de behandeling

“Wat er in je lichaam zit, moet er weer uitkomen .”

  • Na de behandeling kun je enkele symptomen, kwalen, ongemakken, en pijnklachten van vroeger krijgen wanneer je lichaam zich via de compensaties uit het verleden “ontgrendelt”. 
  • Dit houdt ook emotionele ontlading, gevoeligheid en/of onrust in, voor een korte periode na de behandeling. 
  • Het gebruik van een coldpack zoals geadviseerd zal vaak helpen bij het verminderen van ontstekingen en pijn en zal je helpen bij je herstel. Plaats een coldpack nooit direct op je huid – gebruik altijd een theedoek of iets soortgelijks. Dit voorkomt ijsverbranding.
  • Lees de pagina over ‘Uitdraaien’ goed door – het zal de weg naar volledig herstel en wat je gaandeweg kunt verwachten beter uitleggen.